O nas
W Zakładzie Uczenia Maszynowego zajmujemy się badaniami i rozwijaniem zarówno podstaw uczenia maszynowego, jak i innych poddziedzin sztucznej inteligencji oraz ich różnych zastosowań. Nasz zakład jest zorganizowany wokół dwóch głównych kierunków: pierwszy dotyczy zespołów badawczych (struktura organizacyjna, która jest definiowana na nowo w miarę rozwoju grupy), a drugi dotyczy projektów badawczych (gdzie chcemy zgromadzić różnych badaczy zmotywowanych określonym tematem badawczym i bieżącymi projektami lub grantami).
Nasze główne zainteresowania badawcze i osiągnięcia obejmują:
Uczenie maszynowe i eksplorację danych
Neuro-symboliczną sztuczną inteligencję i rozpoznawanie obrazów
Sztuczną inteligencję godną zaufoania (ang. Trustworthy AI) i wyjaśnianie modeli uczenia maszynowego
Głębokie uczenie się w przetwarzaniu języka naturalnego oraz obrazów
Modelowanie adaptacyjnych i złożonych systemów
Systemy wieloagentowe: modelowanie, symulacja i optymalizacja
Systemy Edge AI, generatory kwantowe i obliczenia neuronowe z sieciami impulsowymi
Heurystyki i dokładne metody optymalizacji
Więcej szczegółów dotyczących badań znajduje się pod pozycją Badania w głównym menu tej strony.
Laboratorium kieruje prof. Jerzy Stefanowski.
Badania
Badania prowadzone przez członków zakładu są związane z poniżej wymienionymi zagadnieniami.
Uczenie maszynowe i eksploracja danych
Przyrostowe uczenie modeli predykcyjnych z zmiennych strumieni danych z dryftem pojęć
Poprawa klasyfikacji danych o niezbalansowanych klasach
Integracja wiedzy symbolicznej i sieci neuronowych
Zastosowanie metod uczenia maszynowego i eksploracji danych w danych biomedycznych
Głównie wspieranie decyzji diagnostycznych i terapeutycznych, obrazowania medycznego
Uczenie ze złożonych danych
Uczenie online złożonych reprezentacji wiedzy z danych
Złożone reprezentacje przykładów i strukturalne wyjścia systemów
Eksploracja tekstów i przetwarzanie języka naturalnego
Wiarygodna sztuczna inteligencja (ang. Trustworthy AI) i wyjaśnianie modeli uczenia maszynowego
(Badanie, projektowanie i rozwój jednolitej metodologii dla interpretowalnych systemów uczenia maszynowego, zwłaszcza w obszarach, gdzie bliska interakcja między ludźmi a technologią jest istotna).
Nowe architektury uczenia się
Kryteria oceny takich systemów
Modelowanie preferencji i uczenie się preferencji z przykładów
Percepcja i uwzględnianie roli czowieka w systemach uczących
Automatyczna wizualizacja
Nowe sposoby interakcji z użytkownikami/ludźmi
Odpowiedzialna sztuczna inteligencja i bezstronne podejmowanie decyzji
Inne obszary badawcze
Process mining – analiza zapisów zdarzeń dla modelowania procesów
Algorytmy dokładnej i heurystycznej optymalizacji
Impulsowe sieci neuronowe i analiza sygnałów
Algorytmy uczenia impulsownych sieci neuronowych i ich zastosowania w przetwarzaniu brzegowym (ang. edge computing)
Głębokie uczenie w przetwarzaniu języka naturalnego
Uczenie neurosymboliczne i wnioskowanie w takich systemach
Systemy wieloagentowe, robotyka ewolucyjna, symulacje biologiczne, sztuczne życie
Optymalizacja topologii sieci neuronowych dla sterowania w czasie rzeczywistym
Wielokryterialna analiza i wspomaganie decyzji